Wat is 'One Mile a Day'?


Het doel van 'One Mile a Day' is simpel: de lange inactieve blokken op school doorbreken met een korte, maar dagelijkse bewegingsactiviteit met de volledige klas. De kinderen van de lagere school gaan samen met hun leerkracht 1 mijl (1,6 km) lopen of wandelen in de frisse buitenlucht. Nadien wordt de klasactiviteit gewoon hervat. Het project werd gelanceerd door Elaine Wyllie in Schotland (The Daily Mile) en heeft daar aangetoond dat de kinderen na ‘de mile’ de lesactiviteiten met meer energie en concentratie hervatten.



Een gevarieerd en ruim bewegingsaanbod op school is uitermate belangrijk om kinderen te (blijven) prikkelen en stimuleren naar een duurzame, actieve levensstijl. Er zijn verschillende bewegingsmomenten gedurende de hele schooldag die je klas kan invullen met een ruime waaier aan leuke activiteiten, waaronder 'One Mile a Day'. Een overzicht kan je hier terugvinden.


10 voordelen van One Mile a Day

  1. De kinderen kunnen hun energie kwijt
  2. Sociale interactie met klasgenoten en leerkrachten
  3. Even in de frisse buitenlucht vertoeven
  4. De leerkracht kiest zelf het startmoment
  5. Het duurt slechts 15 minuten
  1. Omkleden is niet nodig, gewoon rechtstaan en START!
  2. Geen specifieke locatie of materiaal nodig
  3. 'One Mile a Day' is volledig GRATIS
  4. Zorgt voor een betere fitheid van de kinderen
  5. Stimuleert de concentratie van de kinderen


Hoe ga ik van start?

  1. Registreer
    Bevestig jouw interesse in 'One Mile a Day' hier. Op basis van de ingevoerde gegevens bezorgen we jou extra informatie en promotiemateriaal.

  2. Communiceer en maak afspraken
    De verkregen documentatie kan je gebruiken om de leerlingen, ouders, leerkrachten en directieleden te informeren over dit nieuw project. Naast een promotieaffiche ontvang je ook 2 klasaffiches waarop het aantal voltooide 'One Mile a Day'-dagen kunnen afgevinkt worden.
    Als hulpmiddel voor het overtuigen van de directie kan je ook deze presentatie downloaden.

  3. Start!
    Het is aangewezen om de kinderen buiten in een welbepaalde lus rond de speelplaats, het speelveld of de speeltuin te laten lopen/wandelen. Zo kan de afstand duidelijk bepaald worden en het overzicht te allen tijde bewaard blijven.
    Vertrek met jouw klas alleen of start met de hele school samen. Kies een vrijblijvend moment, afhankelijk van het dipmoment bij jouw leerlingen of bouw een vast 'One Mile a Day'-moment in. Alles is mogelijk, ga ervoor!



Tips voor een succesvolle uitvoering?

  1. Hou het simpel. Het belangrijkste is dat kinderen elke dag hun (extra) bewegingsmoment kunnen invullen, samen met hun klas- en/of schoolgenoten, in de buitenlucht.
  2. De ervaring uit Schotland leert dat het starttijdstip van de 'One Mile a Day' het best flexibel door de leerkracht gekozen wordt.
  3. Een specifieke opwarming is niet nodig, ieder kind start op zijn of haar tempo.
  4. Sportkledij is niet nodig, de kinderen starten meteen vanuit de klas met de activiteit. Sportieve schoenen dragen daarentegen kan wel een meerwaarde betekenen.
  5. De kinderen worden aangemoedigd om te lopen, maar de meeste zullen het stappen en lopen combineren. Dit is goed!
  6. Start de timer vanaf het moment dat je de klas verlaat en probeer na 15 minuten opnieuw in het klaslokaal aanwezig te zijn. Snel, maar voldoende.
  7. Het grote doel is dat dit bewegingstussendoortje dagelijks wordt uitgevoerd. Dit kan de kinderen, na een aanpassingsperiode, meer motiveren dan wanneer de regelmaat zoek is. Dagelijkse uitvoering bewaart ook de gezondheidsgerelateerde voordelen van dit project.
  8. Linken zoeken met andere lesdomeinen zorgt voor een positieve “vibe” doorheen de hele school en ondersteunt de algemene continuering van het project.